האם עבודה מול מחשב פוגעת בראייה?

אנשים רבים שואלים אותנו את השאלה הזו שוב ושוב:
האם עבודה מול מחשב פוגעת בראייה?
אזהרת ספוילר...
התשובה הקצרה היא: כן. 

אך למה בעצם? כדי לענות על שאלה זו, עלינו להבין קודם שלרבים מאיתנו, עבודה ממושכת מול מחשב היא חלק משגרת היום או העבודה. שגרה שבה אנו משפשפים ומכווצים את העיניים בניסיון להתמקד בנעשה על המסך, מאבדים ריכוז ומתחילים מחדש. מבלי לשים לב, אנו נחשפים לסיכון שרבים בכלל אינם מודעים לקיומו, וגם אם כן - לא יודעים שקיימת דרך להתגונן מפניו. 

מדובר בתופעה מוכרת וידועה הנקראת CVS - 'תסמונת ראיית מחשב', CVS - Computer Vision Syndrom.  לפי נתוני ארגון האופטומטריסטים האמריקאי עולה כי עד 90% ממשתמשי המחשב חווים תופעות  CVS !, הסימפטומים שלה הם:  כאבי ראש, ראייה מטושטשת, עיניים אדומות יובש צריבה, כפילות בראייה, דמע, פוטופוביה וקשיי ריכוז. את אלה  ניתן למנוע בקלות,  אם רק מאמצים שגרת עבודה בריאה יותר! 

אז איך שומרים על בריאות העיניים?

הנה 2 טיפים מאוד מועילים שתוכלו ליישם באופן מיידי: 

  • בוהים במסך? האם ידעת שקצב המצמוץ איטי פי 3 (!) בעבודה מול מחשב? בעבודה ממושכת אנו מגיעים לנקודה בה אנו בוהים במסך ובאופן אינסטינקטיבי שוכחים למצמץ! מצב זה גורם לעיניים להתייבש מהר מאוד, ולמעשה גורם לצריבה ולטשטוש בראייה (לא משנה עד כמה הראייה שלכם טובה...).
    איך פותרים את זה? דואגים שהמסך ימוקם בצורה כזו שהראש נמצא בקו ישיר עם המסך, ואפילו מוטה מעט מטה, כך שהדמעות יכולות לרדת למטה באופן טבעי, ולשטוף "בדרך" את העיניים כפעולה שגרתית. 
  • חשיפה לאור כחול - מסך המחשב, כמו מסכי סמארטפונים וטאבלטים (ובעצם כל מסך שפולט אור מלאכותי), פולט אור כחול. החשיפה גורמת לפגיעה בתאי הרשתית וכתוצאה מכך נפגעת איכות השינה (ייצור מלטונין), בעיות ריכוז, עייפות וכו'.

איך נמנעים מהתסמונת? - על ידי שימוש בעדשות עם ציפוי מסנן אור כחול למשקפיים (יש אנשים שעושים את זה עם מס' 0 כדי להגן על העיניים). ציפוי הוא פתרון חדש יחסית, אשר למעשה חוסם את גלי האור הקצרים ועדיין שומר על ראייה צלולה. מלבד זה, הפסקות קצרות בעבודה ומיקוד הראייה בעצמים טבעיים  יסייעו גם הם להקלה ומניעת התסמונת. 

מעוניין להגן על העיניים באמצעות עדשות עם ציפוי כחול?
קבל הטבה מיוחדת (בתוקף עד ל-6/3/19) בהצגת הודעה זו:
ברכישת משקפיים תקבל שידרוג של הציפוי על חשבוננו ובנוסף - אם תביא יחד איתך חבר שירכוש משקפיים תקבל 5% הנחה נוספים*.
 
  
ומלבד זאת, זכור!פגיעה בעיניים יכולה להתרחש בכל גיל, לא משנה אם אתם צעירים, או צעירים בנפש -הסטטיסטיקה מראה שלבעיות אלו אין גיל - אלא רק תנאים שיוצרים אותן. אנו מקווים שהניוזלטר היה מועיל ומעניין, ומזמינים אותך לקליניקה שלנו כדי להתרשם ממגוון הפתרונות שאנו מציעים להגנה על עיניים ושמירה על בריאותן (המלך ג'ורג' 36, תל אביב יפו).

נתראה בניוזלטר הבא,
ד"ר משה שלו שני שלו